وضعیت وخیم حقوق‌بشر در افغانستان؛ نامه وزیر فرهنگ اسکاتلند به دولت بریتانیا 

وزیر فرهنگ اسکاتلند: با وجود سابقه سیاه طالبان، این ترس وجود دارد که غرب به‌دنبال اتخاذ سیاست «تعامل سازنده» با طالبان باشد

نیل گری در مراسم سوگند در پارلمان اسکاتلند در ادینبورگ، ۱۳ مه ۲۰۲۱- RUSSELL CHEYNE / POOL / AFP

نیل چارلز گری، وزیر فرهنگ و توسعه‌ بین‌المللی اسکاتلند، در نامه‌ای به دولت بریتانیا خواستار اقدام فوری برای بهبود وضعیت حقوق‌بشر در افغانستان شد. 

گری گفت که در ۱۵ مارس در ملاقات با اندرو میچل، وزیر توسعه بریتانیا، درباره وضعیت حاد حقوق‌بشر در افغانستان گفت‌و‌گو کرده است، اما وخامت اوضاع به حدی است که او خواسته طی نامه‌ای به دولت بریتانیا، پیگیر آن شود.

در این نامه که او خطاب به جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا نوشته است، آمده: «‌وضعیت در افغانستان واقعا وخیم است. من از بریتانیا می‌خواهم که برای همکاری با شرکای بین‌المللی، به‌منظور رسیدگی به وضعیت بشردوستانه و حقوق بشر و همچنین برای اطمینان از ارزیابی سریع و منصفانه پرونده‌های افرادی که نیاز به پناهندگی دارند، اقدامات بیشتری انجام دهد.»

وزیر فرهنگ اسکاتلند با استناد به گفته‌های رامیز الکباروف، معاون نماینده ویژه سازمان ملل متحد و هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه برای افغانستان، در ۲۸ فوریه تاکید کرد که افغانستان همچنان بزرگ‌ترین بحران بشردوستانه جهان است و اکنون ۲۸ میلیون نفر در این کشور برای زنده ماندن نیاز به کمک دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گری در این نامه از وضعیت حقوق‌بشر هزاره‌ها در افغانستان و همچنین محدودیت‌های گسترده‌ اعمال‌شده علیه زنان و دختران، به‌شدت ابراز نگرانی کرده است. او در ادامه‌ این نامه نوشته است: «‌همان‌طور که می‌دانید جامعه هزاره به‌طور خاص سال‌های طولانی تبعیض مذهبی و نژادی را تجربه کرده و دوباره به‌طور سازمان‌یافته هدف افراط‌گرایان قرار گرفته است.»

او تاکید کرد که وضعیت هزاره‌ها در افغانستان از زمان تسلط طالبان، به‌ویژه پس از حملات شاخه‌ خراسان داعش (که طالبان قادر به جلوگیری از آن نیستند یا نمی‌خواهند) به‌طور فزاینده‌ای بدتر شده است.

وزیر فرهنگ اسکاتلند خواستار اقدام دولت بریتانیا برای حفاظت از هزاره‌های افغانستان شده و تاکید کرده است که از تمام ابزارهای دیپلماتیک برای اعمال فشار به گروه طالبان استفاده کند: «‌خواست من این است که بریتانیا از تمام ابزارهای دیپلماتیکی که در اختیار دارد برای اعمال فشار بر طالبان برای پایان دادن به آزار‌و‌اذیت و سرکوب مداوم هزاره‌ها و سایر گروه‌ها استفاده کند.»

توجه به حقوق زنان از مسائل دیگری است که گری در نامه‌اش به دولت بریتانیا بر آن تاکید کرده است. او در این نامه از وزیر خارجه بریتانیا خواست که توجه‌ ویژه‌ای به وضعیت زنان و دختران افغان داشته باشد: «‌همانطور که می‌دانید آن‌ها از اساسی‌ترین حقوق انسانی خود محروم شده‌اند.» 

وزیر فرهنگ اسکاتلند همچنین افزوده است که تعداد زیادی از مدافعان حقوق بشر، وکلا، قضات، روزنامه‌نگاران، فعالان اجتماعی و مقام‌های دولتی در افغانستان مخفیانه زندگی می‌کنند. به گفته‌ او، برخی موفق به فرار به کشورهای همسایه شده‌اند، اما همچنان در معرض خطر قرار دارند. او تاکید کرد: «‌آن‌ها به حمایت و کمک جدی ما نیاز دارند.»

او با انتقاد از کشورهای اروپایی گفت که با وجود این سابقه سیاه طالبان، این ترس وجود دارد که غرب اکنون به‌دنبال اتخاذ سیاست «تعامل سازنده» با طالبان باشد.

گری در نامه‌اش از بریتانیا خواستار کمک به مدافعان حقوق‌بشر و افراد دیگر در معرض خطر شد. او تاکید کرد: «‌از‌جمله اقدام‌های مثبتی که من می‌خواهم شاهد پیشرفت در آن باشم، اقداماتی است که تضمین می‌کند بریتانیا برای حفاظت از مدافعان حقوق بشر و گروه‌های در معرض خطر، از جمله زنان و فعالان اقلیت‌های قومی، از طریق تسهیل انتقال آن‌ها از افغانستان و همچنین با ارائه برنامه‌های تحقیقاتی در زمینه‌هایی مانند حقوق زنان و کودکان گام‌های عملی برداشته است.» 

بیشتر از جهان